3 Mart 2014 Pazartesi

Yazılım Yüklemede Yarı Gizli Taciz Kokan Hareketler

Bilmiyorum sizler ne kadar rahatsızsınızdır amma ben birinin yada birşeyin bana bilgim dışında Bir şey yapmasından hiç hoşlanmam. Bu iyilik dahi olsa. Bir seferinde kapının önünde baktım bir karpuz var. Sordum soruşturdum kimse kimin bıraktığını bilmiyor. Ama milyonda bir ihtimalle de olsa kötü niyetde olabilir. Mesela karpuzun içine herif basar zehri, ondan sonra beleş karpuz yemenin faturasını öde dur.:) Bu size paronaya hali gelebilir ama ben biraz öyleyim galiba. Sonuçta karpuzu aldım ve çöpe attım. Bir iki gün sonra öğrendimki canı sağolasıca iyiliksever dayım annemlere, abime ve benim evin kapısına bu şekilde söylemeden bırakıp gitmiş. Benim dışımdaki herkese karpuzdan yemiş. Yani diğer ihtimal olsaydı yaşayan ev benimki olacaktı?:)! Neyse Bu girişten sonra esas kıllandığım yada işkillendiğim mevzuya bir girizgâh yapalım.
Malumunuz üzere bazı program kurulumları kurulum sihirbazları aracılığı ile gerçekleşir. Beş on seneye kadar yüklerken programların ne yükledikleri tam açık şekilde görebiliyorduk. Günümüzde ise yükleme eklanında bize genel olarak iki seçenek sunulmakta. Bunlar:
  • Express Install (Recomment) - (Hızlı yukleme – Önerilir)
  • Custom Install yada Advanced Install (İleri seviye kullanıcı gerektiren yükleme!)

Yukardaki manzara bakacak olursak normal bir bilgisayar kullanıcısı tabiki uğraşmamak adına %90 nı Hızlı yüklemeyi seçecektir. Dolayısıyla yükleme yazılımı daha sonra ne yüklediğini göstermeden hızlı bir şekilde birşeyleri yükleyip geçmektedir. En son bir ekranda ise programı çalıştırıp çalıştırmayacağımızı ne hikmetse bize sorma gereği hisseder. Diğer yükleme şeklini gören kullanıcının bir defa gözü korkar. Çünkü ileri seviye kullanıcıların yapacağı bir yükleme şekliymişya? Tabi bu seçeneği benim gibi göbek adı “kıllanır abi” olanlar ne olup bittiğini anlamak için seçerler ve ne yüklediklerini bilirler. Örnek olması için mesala normalde üsteki yükleme şekli seçili gelir ve ekran görüntüsü şu şekildedir.

Burada “Hızlı(Önerilen)” seçeneğinin altında yine insaf edip biraz açıklama koymuş. Ama genelde biran önce kurulmaya odaklanmış bir göz Hızlı ve Önerilen olması hasebiyle next deyip işine bakacaktır. Dolaysıyla kurulumların farkına varmayacaktır. Dikkat edilirse “Özel Kurulum (gelişmiş)” seçeneğine bu ekrandan baktığınızda orada ne olduğunu göstermez. Neden? Tıklatalım bakalım o ekranın altında neler varmış:


Görüldüğü üzere altında üç tane daha seçenekleri varmış! Bunu normalde yukarıdaki seçenek seçiliyken de göstermesi lâzım. Çoğunuzun “bunun ne zararı var canım adam reklam almış sana da bedava hizmet veriyor” diye düşünebilirsiniz. Ama bu bir tacizdir. Daha görünen yandex eklentilerinin yanında abuk subuk tarama programları vs. de yükleyebiliyorlar. Çok önemsenmeyecek bir şey olarak gözüktüğü için yasal olarak da bir sıkıntı yok. Sizin düşüncenizi bilemem ama bana göre bu taciz sayılır.. Üstelik program eklentileri ekle kaldırda da tam olarak kalkıyormu, orası da ayrı bir mevzu. Ne olur ne olmaz belki karpuz zehirlidir? Görüşmek üzere.


Durali Kiraz – 03.03.2014  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder