7 Mart 2014 Cuma

Bir Donanım Güncelleme (Upgrade) Hikayesi

CBox Despina D500 dizüstü,  O bir efsane :))


        Ben herhalde bu donanımsal uyumsuzluklara uğraşma konusunda talihsiz seçilmiş biriyim diyebilirim :) Bugün size 2007 yılında aldım Cbox dizüstü bilgisayarın hikayesini anlatacağım. Ve bu dizüstü hala hayatta ve bu yazıyı onula yazıyorum şimdi.

     Hikaye 2007 yılı başlarında kurulumunda “yaparsınız, edersiniz” şeklinde gaz vermek babında destek verdiğim “Sentinel Bilgisayar” firmasına arada bir dostları göreyim diye çay içmeye gittiğim bir zamanda onu gördüm. Cbox dizüstü. Görünüşü çok hoşuma gitti. Aziz Ölmez kardeşim “Abi sana yapalım bu dizüstünü, üstelik kredi kartına böleriz 12 ye öder gidersin” şeklinde gaz vermesiyle iyice iştaha gelip 5 dk içinde dizüstü satın alan ender kişiler arasında yerimi aldım :) Ankara'da herkes Çözüm bilgisayar firmasını bilir. Büyük ve iyi bir firmadır. Bu dizüstünü bu firmanın topladığını, yerli ve milli bir üretim sayılabileceği gibi hususlardan en azından bende destek olmayı düşünerek bu alışverişide yaptım. Aldığımda 64 bit işlemcili olduğunu zannediyordum. İşin açığı henüz emekleme sürecinde olan bir yazılım ve donanım tekolojisi olduğu için kimse o zaman 64 bit sistemde yüklemiyordu. Velhasıl test de yapmadım. Epey bir müddet o şekilde kullandım. Yıl 2012 olduğunda ise VMWare sanallaştırma yazılımının son versiyonunu bilgisayarıma kurmak isteyince, Bu programı kurabilmem için 64 bit bir işlemciye sahip olmamı gerekğini söyledi. Daha öncesinden de 64 bit Windows 7 kurmak istediğimde de buna benzer bir mesaj almıştım. Tabi sentinel bilgisayara gittim, Aziz Ölmez kardeşim de bir inceledi, ve evet bu işlemci 32 bit. Peki ne yapacağız sorusuna verilecek cevaplardan biri “bu fantaziyi unut” şeklinde olbilirken ki ben bunu hiçbir zaman kabul etmem, diğer alternatifi ise Sağolsun Sentinel bilgisayarın kemik kadro elemanlarından biri olan Fatih Tuyan kardeşim çubuktaki ikinci el malzeme satan bir yerin olduğunu onlara ellerinde varsa ikinci el bir işlemci 64 bit rüyasının gerçekleşebileceğini söyledi. Aziz Ölmez biraz zor bulma ihtimali olduğunu söylesede bir umut gittim dükkana. Elemanlara T5300 serisi laptop işlemicisi ellerinde olup olmadığını sordum. Dükkan sahibi telefonu açtı bir yeri arayarak sordu. Tabi ben aradığı yerin sıhhıyye otoparkının altındaki ikinci el satıcılardan biri olduğunu tahmin etmekten takdir edersinizki zorlanmadım. Telefonla karşı taraftan işlemcinin elinde var olduğunu söyleyince belli etmedim ama çok sevinmiştim. Adamdan fiyat istedim. Ne isterse 100-150 lt verecek durumdayım zaten ki, adamda 35 tl olacağını söyledi. Bende ya şunu 30 yapalım derken 30 tl ye malzemeyi sipariş ettirdik. Düşünü 30 tl ye 64bit güncellemesi-upgrade i yaptım :) Eski işlemciyi de hatıra olarak saklıyorum. Aslında 5 voltluk kahve ısıtma makineside yapılabilirmiş, ihtiyacı olan varsa göndereyim :)

      Daha bitmedi ! Disüstü ilk donanım güncellemesinin dışında 3-4 ay önce de dvd-rw cihazı dvd yazma problemi çıkardı. Yine sentinel bilgisayarın yolunu tuttuk. Sağolsun Fatih Tuyan kardeşim çıkmalardan bir dvd-rw cihazı taktı, onuda hallettik. Bu işlem de 25 tl tuttu. Eski dvd-rw cihazından ne yapılır ,belki oyuncak robot araba yapılabilir :)

      Bitmedi ! Benim ekran kartı nvidia dizüstü entegre bir kart. Yani ana karta yapışık. Facebook ve içerisinde flash dosyaları içeren herhangi bir siteye girince ekran simsiyah oluyor, ve disk, fare herşey kilitleniyor. Bu durum3-5 dk sürüyor. Sonrasında normale dönüyor. Yine gittik sentinele :) Ne yaparız, ne ederiz fikir yürütüyoruz hep birlikte. Sonunda bu cbox larda ekran kartı çipseti nin ileri düzey bir işlemle yerinden sökülüp çıkmalardan bulunursa oraya yenisinin takılması. Karar kılınan işlem bu. Ancak bu işleme de kimse düzeltme garantisi vermiyor. Çünkü problem varsa bu ana kart üzerinden de olabilir. Bu vesile ile 80 tl lik bu işlemden vazgeçtim. Ama bu dizüstünü çöpe atmayada karar verdim, o kadar canımı sıkan bir arızaydı bu. Ve üstelik nvida boyna yeni sürücü güncellemesi çıkarıyor, güncelledikçe ekran iyice kullanılmaz oluyordu. Allahan eski sürücü dosyalarının bir yedeği vardı da tekrar en azından kullabilecek kadar kötü haline tekrar döndürebiliyorduk. Bu yüzden güncellemeleri de kestim. Bir gün 15 gün öncesi tekrar bir deneyim şu güncellemeyi diye içimden geçti. Gerçi donanım gidik, faydası olmaz amma velakin çıkmadık candan da umut kesilmez. Güncellemeyi yaptım birde baktım ki, çakılma-makılma gitmiş.:) Birden çöpe atma fikrinden vazgeçtim. Böylece ekran kartı güncelleme-upgrade ini yazılımla yaparak kurtardık.

     Bitmedi ! :) Ekran kartı olayı en önemlisiydi benim için. Bunu hallettiğime göre her türlü progra geliştirme için bir engel yoktu, diyordum ki; birde baktım sabit diskimde virtualbox işletim sistemi kurup çalıştıracak disk alanı kalmamış 3-4 GB boş diskle çalışıyorum. Aslında diskim 120 GB ama bir sürü program, yazılım araçları vs. var. Diskin bir kısmındakileri dvd medyalara kaydedip saklamakta riskli geliyor. Bu kez hiç düşünmedim. 3 gün önce Sentinel bilgisayara vardım ve 120 GB diskimin yerine 500 GB lık bir sata laptop diski aldım. Taktık ve çalıştı. Eski 120 GB lık diski ise ona da bir kasa aldık. Bu kasa bu laptop sabit diskini usb disk haline getiriyor. Piyasası 30-40 tl civarı. Kaça aldığımı söylemem :) Onuda yaptık. Neredeyse hiçbir kusuru kalmadı laptop'ın. Bakın “neredeyse” diyorum.
Sonuncu olarak ise bu dizüstü cbox bendeki canon mg2150 yazıcısının tarayıcısını kullanırken iletişimi kesme hatası veriyor. Kablo takılıyken “usb kablosu takılı değil abi” mesajını veriyor hıyarto! Dün bu konuda çok hopladıysamda bu konuda çözüm bulamadım. Allahtan evde daha külüstür 12-14 yıllık bir makine var o tarayıcı kısmını çalıştırabiliyor. O yüzden artık pes ettim. Sentinel bilgisayardaki uzman arkadaşlarla konuştuğumuzda “abi sen makinayı bugüne kadar kullanabilen ender şahsiyetlerdensin” şeklinde söylemlere şahit oluyoruz. Zaten Sentinelin kemik kadrodan olan Yeğenim Emre Yerli ye sorduğumda aldığım cevap “Dayı at o makinayı çöpe sana yenisi satalım” :) cevabından başka Bir şey söylemiyor.

     Gel gelelim bu yazıdan çıkarılacak sonuca. Sakın siz siz olun yerli malmış, milli sermeyeymiş gibi iyi düşüncelerinizle kalitesiz ve teknik desteği olmayan ve arkası gelemeyen bir ürünü asla almayın. Ben bu cihazla ilgili mücadele edebilecek sinir sistemine sahip ender kişilerden biriyim. Fatih Tuyanın dediğine göre benimle beraber Cbox Dizüstü alıpta hala kullanan neredeyse yok, kalmamış. Diğer çıkarılacak sonuç ise araştırmacı ruhunuzu hiçbir zaman kaybetmeyin. Umut herzaman vardır. Birde eski parçalar, bu yazıdaki çıkma 120 GB lık disk gibi, değerlendirmesini bilin. Şimdi benim hiç yoktan 120 GB lık bir usb diskim var. Ve veri iletişimi normal flash disklerden çok daha hızlı. Bunun dışındaki sonuçları siz çıkarın artık ..:)

     Bir başka yazıda görüşmek üzere esen kalın efendim. En güzel geceler, en güzel günler sizin olsun. Allah'a ısmarladık ;) (Bu veda şeklini TRT deki eski bir spikerden arakladım :D )

Durali Kiraz

duralikiraz.blogspot.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder