6 Mart 2014 Perşembe

Ubuntu üzerinde, NVIDIA (kendi sitesindeki) Ekran Kartı Sürücüsünün Yüklenmesi

Ubuntu üzerinde, NVIDIA (kendi sitesindeki) Ekran Kartı Sürücüsünün Yüklenmesi, * .run dosyalarının çalıştırılması.


Daha önce nvidia sürücüsü yükleme ile ilgili bir yazı yazmıştım. O yazıda, ubuntu yazılım depolarındaki “current”- (güncel) olarak kayıtlı olan sürücüleri seçip sisteme zahmetsiz bir şekilde kurulumunu sağlıyordu. İsterseniz bu sürücüleri kullanmaya da devam edebilirsiniz. Ancak benim gibi laptop ekran kartıyla ilgili sıkıntılar çekmiş biriyseniz (üstelik windows işletim sisteminde) o zaman tercihiniz nvidia firmasının hemen hemen neredeyse en geç bir iki ayda bir çıkardığı en güncel sürücüyü kurmayı isteyebilirsiniz. Bu yüzden yayınlanmış *.run uzantılı dosyayı yüklemeniz gerekecek. İşte problemde burda başlıyor, tabi bilmeyen benim gibi acemiler için. Bu konuda bir haftadır aramadığım yer kalmadı. Fakat X serverdan çık öyle çalıştırdan öteye gitmeyen, X ekranından çıkışın tam anlamıyla tarif edilmediği birçok forum yazısı okudum. Sonunda kendime “olum sen eski topraksın, başını kendin kaşı” dedim ve deneme yanılmalarla birkaç kere Xubuntu kurup kaldırdım. En sonunda çözüme ulaştım. Şimdi bu çözümü birilerine lazım olur diye paylaşıyorum.
Burda anlatılanlar Xubuntu 13.10 sürümüne göre anlatılmıştır. Kuracağınız bilgisayarın (özellikle Dizüstülerin) Ekran kartının uyumsuzluğunu bilerek Ubuntu (ve türevlerinin) kurulum Dvd sinin boot ekranında nomodeset seçeneği ile kurulması gerektiğini önceki yazımda anlattım.


 Önce doğru sürücü dosyasını nvidianın sitesinden indirme işlemlerimizi doğru bir şekilde yaptığımızdan emin olalım.






Benim sistemimde bu indirdiğim run dosyasını yüklemeden önceki nvidia sürücüsünün bilgisi aşağıdaki şekildeydi. ( Bu görüntüyü : Ayarlar Yöneticisi --> NVIDIA X Server Settings menü yoluyla görebilirsiniz)

Yukardaki ekranda driver versiyonum 304.88 olarak görülmekte. Biz bu versiyonu/sürümü 331.49 en güncel sürümüne yükseltmek istiyoruz. Hele benim Dizüstü başbelası bir cihazınız varsa bu işlem elzem olur.

 Bu şekilde kurulumu yapılmış ubuntu sisteminiz grup boot ekranında iken “Ubuntu Gelişmiş Seçenekler” seçerek menüden ilk açılışı yapmalısınız.
  


Daha sonra aşağıdaki resimdeki gibi yine ikinci seçeneği seçip entırlıyoruz.




Devamında 15-30 sn sonra aşağıdaki ekran gelecek


Ne kadar mantıklı bir çözüm bilemem ama benim izlediğim yolu anlatıyorum. Bu ekranda ilk önce “dpkg” seçeneğinin üzerine gelip Enterladım. Bu işlem bitince bu seferde “clean” seçeneğine enterladım. Bunlarda bittikten sonra “root” seçeneğini enterlayıp komut satırına düştüm. İşte olayın son noktasında geldik. Buraya kadar yaptıklarım benim X Sunucusuz bir çalıştırmayı yapmak için geçtiğim aşamalardı. Bildiğiniz daha iyi bir yol varsa X sunucusunu devre dışı bıraktıktan sonra bundan sonraki aşamayı doğrudan uygulayabilirsiniz. Bundan sonra Nvidia sitesininden indirdiğimiz *.run uzantılı dosyayı çalıştıracağız.



Yalnız ben bu dosyanın uzun ismini “ekran.run” olarak değiştirdim. Siz isterseniz Orijinal ismiyle kullanabilirsiniz, farketmez.

Esas Kısım :

Yukarıdaki ekranın “root” yazan kısamına klavyemizin yön tuşları ile gelip enterladığımızda komut satırına düşmüş oluruz. Windowsdaki ms-dos gibi. Sonra komut satırına *.run dosyamızın olduğu yere gelmek-geçmek için

cd /home/can” yazıp enterlarız.

Sonrasında run uzantılı dosyanın bulunduğu klasöre geçtiğimize göre run uzantılı dosyamızı sudo yetkisiyle çalıştırırız.

sudo sh ./ekran.run” ve enter..

Ve artık eğer yetki yazma problemi çıkmazsa kurulum başlamıştır. Şayet dosyayı okuyamadım, yazamadım derse o zaman komut satırında

chmod +x ekran.run” yazdıktan sonra yukardaki çalıştırma işlemini yapınız. Aslında bu run dosyasının çalışma ekranlarını da resimlemiştim, fakat dikkat ettimki çıkan bütün ekranlara aynı “accept” onayını verdiğime göre buraya eklemeye gerek görmedim.

Dediğim gibi bundan sonrası önünüze gelen ekrana (şimdiki run dosyası için öyleydi. Siz yine okuduktan sonra onaylayın) “accept” seçerek entırlayın. Sonucunda kurulumlar bitecek ve tekrar komut satırına geçeceksiniz. Burada makineyi bence resetleyin. Bunu ben “Ctrl + Alt + Del” muhteşem üçlüsünü iki sefer tıklayarak cihazı resetledim. Yeniden açıldığında artık yeni sürücünün yüklendiğini gördüm, Aynen aşağıdaki gibi.



Gördüğünüz gibi 331.49 a yükseltmişiz. Bu yükseltme işlemi benim laptopun hayatını kurtardı. Çünkü ikide bir flash eklentilerinde üçer beşer dakikalık donanım ekran çakılmalarından (siyah ekran genelde) bıkmıştım. Şimdi mutluyum. Umarım bu yazının benim gibi acemilere bir faydası olur. Görüşmek üzere..

Durali Kiraz
duralikiraz.blogspot.com





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder