25 Şubat 2014 Salı

Delphiden --> Lazarus'a ve Windowsdan --> Ubuntu'ya bir yol vardır elbet..

Yaklaşık 18 yıldır Delphi tabanlı uygulamalar geliştirmekteyim. Tabi bu geliştirmeler el-mahkum Windows programları olmaktaydı. Evet Windows kullanıcı dostu bir İşletim Sistemi olması hasebiyle dünyada en çok tercih edilen bir sistem olmuştur. Buna zaten kimsenin bir itirazı olamaz. Ancak yazılım geliştirdiğimiz kullanıcı ve kurumların lisansız yazılım kullanmaları da beraberinde birçok sorunu da taşımaktadır. İşini cezai ve yaptırımsal kısımları ayrı bir dert, Fıkıh boyutu da hala bir tartışma konusudur. Sonuç olarak ya parayı basıp lisanları alınmış yazılımlar kullanacak ve içiniz rahat edecek, yada bu işin alternatif yollarını bulmaya başlayacağız.

İşte bende tam bu noktada çoktan beridir Özgür platformlarda, lisans derdi olmayan İşletim sistem sistemleri ve Delphi IDE gibi Tümleşik geliştirme ortamlarının Lazarus gibi bir alternatifinin çıkmasını hep beklemişimdir. Bir iki sene önce baktığımda bayağı bir sıkıntıları vardı. Ancak şimdiki son denememde bayağı yol aldığını görmek beni heyecanlandırdı. Ve Neden şimdi olmasın? Zaman belkide gelmiştir.

Alternatif yazılım geliştirmeyi benim gibi düşünüp de kararsız kalan kardeşlerim faydalansınlar diye bunları yazıyorum. Öncelikle İşletim Sistemini seçelim. FreactOS birebir windows kopyası ve çok çok hızlı çalışan bir OS. Ancak yolun başında ve eksikleri var. Bu ileride bir alternatif olabilir. Benim naçizane tavsiyem Ubuntu Linux İşletim Sistemi olacaktır. Yeni bir makineniz varsa 64bit Ubuntu yu kurun derim. Yok benim makine 5-6 senelik 512 MB Ram Belleği var diyorsanız 32 bit XUbuntu yu kurun. 512 MB Ram aşağısı ise LUbuntu yu kurun. Her makineye göre bir ubuntu vardır :)

İşletim sistemini hallettiğimize göre Lazarus un *.deb uzantılı paketini direkt Lazarus un sitesinden indirebildiğiniz gibi Ubuntunun yazılım merkezinden aratıp bulup tıklamanız yeterli. Herşey otomatik. Lazarus kurulumunda kafa karıştırıcı bir şey yok.


Geldik ticari uygulama yazabilmemiz için sağlam veritabanı seçimine. Bu konuda iki önerim olacak. Firebird ve MySQL. İkiside tamamen ücretsiz veritabanı sistemleri. Parasız olması aklınıza kötü olduğu gibi bir kanıya kapılmanıza sebep olmasın. Zinhar Firebird'un hızına yetişebilecek bir veritabanı tanımadım daha!. Bu konuda SQL Server ile yapılmış karşılaştırmalarını görünce ne demek istediğimi anlayacaksınız. Diğer bir seçeneğimizde internet üzerinde kullanımıyla verimliliğini fazlasıyla ispatlamış MySQL, gözümün çiçeği :). Bildiğim kadarıyla bu iki veritabanının fikir babası aynı kişi.

Geldik en başta olması gereken Yazılım Mühendislerinin Projelendirme yapabilmesi kullanacağı yazılıma. Bu günlerde Open Source alternatiflerini inceleme fırsatı buldum. "OpenProj" gördüğüm kadarıyla işini en iyi yapan yazılım. ProjectLibre, GanttProject gibi yazılımlardan açıkçası pek haz etmedim. Bilmiyorum belkide ben kullanamamışımdır.

Bu saydıklarım Özgür yazılımlarla bu proje geliştirmek için benim düşündüklerimdir. Umarım birilerine faydası olmuştur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder