24 Mayıs 2014 Cumartesi

Ubuntuda Otomatik Bağlanmayan(mount olmayan) Disklerin otomatik bağlanır hale Getirilmesi

      Xubuntuyu geçenlerde bir arkadaşımın makinasına kurmuştum. Çünkü windows ortamında bilgisayara takılı aletlerin yarısını tanımıyor yada çalıştıramıyordu. Ayrıca Windwos Xp de Makine adeta sürünüyordu. Ayrıca windows virüsleri artık insanı çileden çıkaracak boyuta ulaştırmışlardı. Neyseki külüstür makinasını camdan aşağı atmaya karar vermişken Ender abiye xubuntu kurmayı önerdim. O da kendisini viruslerden kurtarmam kaydı ile ne yüklersem yükleyim kabul edeceğini söylemişti. Geçen gün gittim Clevo tipi 1,5 GB Ram bellek 1,7 Ghz tek çekirdek dizüstü bilgisayarına başarılı bir şekilde Xubuntuyu kurduk. Dikkat edin başarılı bir şekilde diyorum çünkü şu an elimde Windows XP Home lisansı ile kurulu gelmiş “Acer TravelMate 233VX” makinaya hiçbir şekilde hiçbir ubuntu dağıtımını kuramadım. Ayrıca diğer linux dağımlarınıda yükletmiyor, bilgisayar takılıp kalıyor. Artık bilgisayar üreticisi nasıl bir kısıtlama koyduysa sistemine acer kullanıcısını windowsa mahkum etmiş. Mahkum ettiği bir şey değil, artık xp desteği de yok bilgisayarlarda. Bunun artık nasıl bir sağlıklı tüketici hakları kriterine uygun olduğunu siz düşünün. Zavallı Acer kullanıcı bu bilgisayarında XP dışında bir işletim sistemini kullanamayacak. Üstüne birde antivirus programının hantallığı da binince gerisini siz düşünün. Tabi makinayı at çöpe yenisi al kardeşim denilebilir. Zaten son kullanıcıya yapılmak istenilen kapitalist tuzakda bu zaten.

     Yine konuyu fazla dağıtmadan esas konumuza dönelim. Ender abinin külüstür laptopuna Xubuntuyu başarılı bir şekilde kurmuştum. Teamviewer, skype, libreoffice, adobe flashplugin vs. programlarıda ubuntu yazılım merkezi aracılığı ile kurduktan sonra ikincil yedek sürücüsündeki klasörüne rahat erişebilmesi için masaüstüne kısayol bağlantısını oluşturdum. Fakat bilgisayarı kapatıp açınca masaüstündeki kısayol bağlantısının geçersiz olduğu uyarısını alıyoruz. Bilgisayar sahibinden biraz müsaade isteyerek olayı araştırdım. Gördümki kısayol bağlantısını oluşturduğumuz klasörün diski işletim sistemine otomatik bağlanma(mount) işlemini yapmıyor. Belliki varsayılan olarak işlem yükü binmesin diye bağlantısız(unmount) olarak gözüküyor. Biraz araştırmadan sonra bu işin çözümünün “pysdm” isimli programla çözülebileceğini keşfettim. Bu program sayesinde sisteminize bağlı olan diskleri yönetebiliyorsunuz. Henüz alfa aşamasında olmasına rağmen program benim işimi gördü. Zaten yapmak istediğim de sadece otomatik bağlanma(mount) işlemini yapmaktı. Şimdi basitçe bu işlemini yapılışını göstermek istiyorum.

      Öncelikle “pysdm_0.4.1-ubuntu3_all.deb” isimli paketi ubuntu paket depolarından indiriyoruz. Bunu artık wget lemi yaparsınız yoksa yazılım merkezini mi kullanırsınız bu size kalmış. Daha sonra Uçbirim(Terminal) ekranını açarak

sudo dpkg -i pysdm_0.4.1-ubuntu3_all.deb

yazarak enterladığımızda parolayı girer ve yüklemeyi yaptırırız. Yükleme bitiminde


sudo pysdm


yazıp enterladığımızda artık program kullanıma hazırdır. Karşımıza çıkan ekranda sol yan tarafta sistemdeki sabit diskler “sda” grup olarak gözükmektedir. Üzerine tıkladığımızda Sabit diskler gözükecektir, aşağıdaki ekranda olduğu gibi.


           Benim kurduğum sistemimde sda3 diski yada disk bölümü(partition) diyelim otomatik olarak sisteme bağlanmıyordu. Bu disk bölümünü (sda3 ü) seçerek ekranın sağ orta tarafında gördüğünüz Assistant butonuna basılınca aşağıdaki ekranı elde ettim.


        Bu ekranda görüldüğü üzere “The file system is mounted at boot time” seçeneğini işaretleyip tamam butonuna bastığımda artık sistemim her açılışında disk bölümümü otomatik olarak sisteme bağlayacaktır. Bu şekilde maksat hasıl olmuştur. Başka bir yazıda görüşmek üzere hoşçakalın.


Durali Kiraz
Yazılım Geliştirici
duralikiraz.blogspot.com



Ekleme (03.01.2016) :

Bu paket geliştirilmesi durduğu için bazı ubuntu sürümlerinde kurulumda sıkıntı çıkarabilir. Bunun yerine ubuntu içerisinde bu işi disk işlemlerinden kolayca yapabilmek için aşağıdaki bağlantıda anlatılan yol izlenebilir.
http://www.liberiangeek.net/2013/05/mounting-external-storage-devices-in-ubuntu-13-04-raring-ringtail-is-a-lot-easier-with-disks-tool/

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder