19 Nisan 2014 Cumartesi

Yazılım Mutfağı – 04 Hayırlı Müşteri Nasıl Olur?


        

        Daha önceki serimizin yazısında kötü ve sahtekâr müşteri profilini gerçekte yaşanmış bir tecrübeyle anlatmıştım. Yine aynı şekilde başımdan geçen yaşanmış bir iş tecrübesini sizlerle paylaşacağım (bende hikaye çok :) ). 

         Şunu düşünebilirsiniz; parasını ödeyen müşteri en iyi müşteri diyebilirsiniz. Bu tespit kısmen doğrudur. Bir yazılım işi yapacaksanız elbette işin maddi boyutuyla ilgili sözleşme, önden peşinat vs. olaylarını yapmış olacaksınız. Bunun dışında daha iyi olan müşteri yazacağınız yazılımda size yol gösteren, beta testlerini ince eleyip sık dokuyan, sizinle beraber yazılımı geliştirmenin heyecanını yaşabilen bir müşteri profilinden bahsediyorum. Ben hayatım boyunca böyle müşteri bir kere rastladım. Diyebilirim ki, hayatımda yaptığım en güzel yazılımı geliştirdim. Aslına bakarsanız parasal olarak da çok cüz'i bir ücret almıştım. Benim için para birinci planda olmadığı için işin bana zevk veren kısmıyla ilgilenirim. Hayatım boyunca yazılım geliştirmeyi hep hobi bakış açısıyla yaptım. Ve hala da yeni bir iş aldığımda 18 yıl önce aldığım o çocuksu heyecanı hep yaşarım. Çok duygusal olmamdan dolayı geliştirdiğim yazılımlarla aramda bir bağ oluşturmasına da izin veririm (Hepsi çocuğum gibi :) ).

       Yıl 2005 in son ayları. Yeğenim Emre Yerli birgün beni telefonla aradı. Teknik destek hizmeti verdikleri Muradiye vakfına bağlı Aksoy Koleji Çubuk hizmet binasında bir yazılıma ihtiyaç duyulduğunu, bir iş görüşmesi yapmam için ricada bulundu. Tahminimce bir iki gün sonra bizat okul binasında Nevzat Hocayla tanıştık. Kendilerinin başta öğretmenler olmak üzere çalışan personellerinin özlük işleri, sözleşmeleri, sigorta vs personel işlemlerini yapacak bir yazılım gereksinimlerinin olduğunu söyledi. İşin açıkçası bunu duyunca insan kaynakları sisteminin farklı bir şeklini geliştireceğim fikri benim gözümü korkuttu. Çünkü kuruma özel bir yapıdan bahsediliyor ve işin analiz ve diğer ön çalışma aşamaları da keza ayrı bir dert. Tabi ben o güne kadar Nevzat Hocayla tanışmadığım için bütün yükün sırtıma bineceği endişesi ile çekimser ve kararsız bir durum sergiledim. İşi almak istemedim ilk önce, fakat bu işin kısmende olsa hayır işi olduğu, Muradiye vakfınında yıllarca ücretsiz öğrenci okutma gibi vasıflarından dem vurunca artık “Nalet olsun içimdeki bu insan sevgisine :)” diyerek işi kabul ettim. İşin çerçevesini UML dizayn mantığıyla karaladıktan sonra ben yazılımı geliştirme sürecine başladım. Yaklaşık 3-4 ay sonra kullanılabilir bir yazılımı Nevzat Hocanın makinesine kurdum. Neredeyse 2 güne bir Nevzat hoca bana programla iglili düzeltmeler konusunda rapor gönderiyordu. Benim göremediğim ne kadar eksik varsa noktasına ve virgülüne kadar hepsini bildirdi. Bu olay iki ay kadar daha sürdü. Sonuçta program betadan Tam sürüme (release) haline geçmişti. Normalde başka yazılımcı olsa iki telefondan sonra birdaha o müşterinin telefonuna bakmazdı. Üstelik bir de parayı aldıysa tamam. Olmaz demeyin ben öyle insanları da çok tanıdım. Yaptığı işi parayı aldıktan sonra kendine yük olarak gören çok insan tanıdım. Nihayetinde Nevzat Hocanın beni çok iyi ve verimli bir şekilde yönlendirmesiyle ortaya muzzam bir yazılım çıktı. 2006 Mayısında tam sürüm kullanmaya başladıkları yazılımla ilgili yıl 2014 olmuş daha en ufak bir revizyon, hata yada düzeltme talebi olmadı. Delphi ve Firebird ile geliştirildi. Ve diyebilirimki bugüne kadar yazmış olduğum en başarılı yazılımdır okul personel yazılımı.

      Şunu da belirtmekte fayda var; Nevzat Hoca (Nevzat Kuzucu) Aksoy kolejinin Muhasebe işleriyle igilenen bildiğim kadarıyla lise mezunu bir kişi. Fakat çok dikkatli ve meraklı, yaptığı işi aşk ve şevk ile yapan bir kişi. Ama maalesef üstlerindeki amirleri ( o zamanki 2006 da) onun kadar ileri görüşlü olmadıkları için yapılmış bu muhteşem yazılımı diğer okulların kullanımına kabul ettiremedi.

       Demem o ki, yazılımcıya böyle ilgili ve heyecanlı müşteri lâzımdır her zaman. Bazı yazılımcıların bu tersine de gidebilir. Çünkü insanoğlu yaptığı işin eksiklerinin kendisine iletilmesinden aşağılandığı fikrine kapılabileceği için, bu müşteri profilini benim gibi idealist yazılımcılardan başkası sevmez. Ama benim için böyle müşterinin her zaman başımın üstünde yeri vardır. Başka bir yazıda görüşmek üzere Hoşçakalın..


Durali Kiraz
Yazılım Geliştirici
duralikiraz.blogspot.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder