15 Nisan 2014 Salı

Yazılım Mutfağı – 02 Yanlış bileşen seçimi : Fibplus !

Yanlış bileşen seçimi : Fibplus !



Bu yazımda sizlere yanlış yazılım aracı seçiminin sonuçlarından bahsetmeye çalışacağım. Yazının ilk serisinde yazılım araçlarından, ücretsiz geliştirme araçlarından biraz bahsetmiştik. Tabi bu işin birçok parametresi var. Ticari bir iş yapıyorsanız taşıdığınız yük bir kat daha artacaktır. Hele hele para hesabı yapan bir yazılım geliştiriyorsanız aşırı paranoyak olmanız gerekmekte. Çünkü böyle bir yazılımda yapacağınız hata sizin ticari hayatınıza malolabilir. Bu yazılarımı geliştirici ekibinin tek kişi olması varsayımıyla yazıyorum. Zaten profesyonel bir yazılım geliştirme kadrosunda en başta Yazılım mühendisinden tutunda veritabanı geliştiricisi, kodlayıcılar, analistler , beta test ediciler gibi bir çok ekip üyesi sayılabilir. Her neyse biz tek başına bir ordu olabilecek cahil cesareti gösterebilen kahramlardan bahsedelim (övdümmü yerdimmi bende anlamadım :) ).

Yıl 2004. Bir ön muhasebe tipi bir yazılım çalışmasına başlamıştım. O zamanlar Firebird popularitesini iyice artırmış ucuz bir çözümdü. Başlangıcında hayır amaçlı başlamış yazılım projemde veritabanı olarak firebird bulunmaz bir seçimdi. Geliştirme ortamı Delphi IDE si. Standart interbase erişim bileşenlerinin yeterli olmadığı kanaatiyle veritabanı erişimi için bileşen arayışına girdim. O zamanlar şimdiki kadar çok seçeneğimizde pek yoktu. Araştırmalarımın sonucunda fibplus ismine rastladım. Tabi aldığımız duyumlar malum. Şöyle uçuyor, böyle kaçıyor vs. İşin garibi olumsuz tek kelime yoruma da rastlamadım. Ve projemde kullanmaya karar verdim. Derken bizim küçük amaçlı proje büyüdü ve talebi de arttı. Ama hala kararsız sürüm olarak işaretleyip geliştirdiğim bir proje halindeydi. Bir arkadaşımın şirketine de bu yazılımı kurduk. Ağ destekli bir yazılım olması, firebird'ün hız ve kararlılık gibi güzellikleriyle güzel çalışan bir yapısı vardı. Bir gün yazılımın çalışmadığı, verileri göstermediği şikayeti geldi. Koskoca şirket iş beklemez durumda. Hemen veritabanı dosyasının yedeğini alıp evde hata ayıklama çalışmalarına başladım. Tam 7 saat sonra hatayı düzeltebildim. Problem pozitif veri girişi olan bir yere alakasız bir şekilde negatif değerli bir veri girişi olmuş. Normal şartlarda bu mümkün değil. Fakat hata mı hata sana! Neyse bu problemi aştık. Fakat bir iki ay sonra stok girişlerinin yapıldığı bir ekranda örneğin miktar bilgisi 3 adet giriliyor. Transaction commit yapıldığında Tablo da 3 olması gereken kayıt 1 olarak kaydediliyor. Transaction ları kaldır, herşey manuele al ama nafile. Yapmadığım test, değişiklik kalmadı. O sene bu problemi bir türlü düzeltemedim. Hatanın veritabanındanmı? Bileşenlerdenmi olduğunuda anlayamadığım için projeyi askıya aldım. Yazılımı kurduğum firma sahibi hatasına rağmen kullanmak istediysede ben buna razı olmadım ve oradan da kaldırdım. Kendilerine de başka bir yazılım kullanmalarını önerdim.

Yıllar sonra hatalarına rağmen kullanan bir firma halâ vardı. Bu firma beraber çalıştığım bilgisayar firması olduğu için onlar kontrollü bir şekilde programı kullanmaya devam ettiler. Bir ara üzerimdeki programa ilgili yılgınlığı attıktan sonra fibplus bileşenini değiştirmeye karar verdim. Sadece stok girişi modulündeki veritabanı erişimini fibplus tan devart interbase bileşenine çevirdim. Neredeyse tek satır kod değiştirmeden programı derlediğimde gözlerime inanamadım. Hata kaybolmuştu. Ve fibplus'ın en yeni güncel sürümünü indirip kurup denememe rağmen aynı problem yine vardı. Yaklaşık 5 yıl aradan sonra karanlıklara gömülen yazılımım nihayet gün yüzüne çıkabilmişti. Sonradan yaptığım bir araştırmada fibplus'ı geliştiren firmada sıkıntıların olduğu, hataların düzeltilemediği yönünde tevatürler(dedikodular) ortatalıkta çalkalanmaktaydı. Bu saatten sonra altın olsa sizin anlayacağınız fibplus kullanmam!. Umarım bu hikaye sizlere bileşen seçiminin ne denli bir önem arz ettiğini göstermeye yetmiştir. Bir proje başladıktan sonra bileşen değiştirmekte öyle kolay bir iş olmuyor arkadaşlar. Resmen bazı kısımları programın yeniden yazmanız gerekebilir.

Durali Kiraz

duralikiraz.blogspot.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder